Mata
Pelajaran
|
PENDIDIKAN
ISLAM
|
Kelas
|
5
SYAFIE
|
Tarikh
|
|
Masa
|
11.40
– 12.40 TENGAH HARI
|
Bil.
Murid
|
35
ORANG
|
Bidang
|
Adab
Islamiah
|
Tajuk
|
Adab
Dengan Ibu Bapa
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pada
akhir pembelajaran murid dapat :
1. Menyatakan maksud dan hukum beradab
dengan ibu bapa.
2. Menyenaraikan 5 cara beradab dengan
ibu bapa.
3. Menjelaskan 5 kebaikan / hikmah
beradab kepada ibu bapa
4. Membaca doa mendoakan kesejahteraan
ibu bapa
|
Penerapan
nilai
|
Bertanggungjawab
kepada ibu bapa
|
KBKK
|
Mengenalpasti,
menganalisis masalah
|
Pengetahuan
sedia ada
|
Murid
pernah mengamalkan adab dengan ibu
bapa
|
Bahan
Bantu Mengajar
|
Powerpoint,
lembaran kerja,
|
MASA
|
AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
|
(5
min)
|
Permulaan Pengajaran
Set Induksi:
1. Guru mengedarkan sehelai kertas kepada
semua murid.
2. Murid diberi masa 2 minit untuk menulis
nama ibu bapa dan menulis perasaan mereka kepada ibu bapa masing-masing.
3. Guru memilih 5 orang murid untuk menyebut
nama ibu bapa dan membacakan ucapan yang telah ditulis.
4. Guru bertanyakan beberapa soalan kepada
murid.
i. apakah perasaan kamu apabila menyebut nama
ibu dan ayah?
ii.
adakah kamu sayangkan mereka?
iii. Pernahkah kamu melukakan hati mereka? Apa yang kamu lakukan apabila menyedari
kesilapan kamu itu?
5. Guru mengaitkan jawapan murid dengan tajuk
pelajaran.
|
Bahan bantu mengajar:
laptop
lcd projektor
Kecerdasan pelbagai:
Verbal-linguistik
interpersonal
|
|
MASA
|
AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
|
(10 min )
|
Langkah 1
1. Guru
menayangkan klip video filem dan meminta murid menonton tayangan klip video dengan senyap.
2. Guru bersoal jawab dengan murid mengenai klip
video yang dilihat.
a. Apakah yang telah dilakukan oleh si anak
kepada ibu bapanya?
b. Adakah anak itu menghormati ibu bapanya?
3. Murid memberikan sumbang saran terhadap
soalan guru.
4. Guru
mengaitkan jawapan murid dengan maksud adab dengan ibu bapa dan hukum beradab
dengan ibu bapa.
|
·
Hasil
pembelajaran 1
KBKK
--Menganalisis
Penerapan Nilai :
Tekun
Bahan bantu mengajar:
Lap top, klip video
|
|
10 minit
|
Langkah 2
1. Guru memberi
penerangan menggunakan slaid powerpoint.
- Adab-adab dengan ibu bapa
2. Guru bersoal jawab dengan murid
berdasarkan penerangan yang telah diberi.
|
Hasil Pembelajaran 2
KBKK
--Menganalisis
Penerapan Nilai :
Bertanggungjawab
i. slaid powerpoint
|
|
MASA
|
AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
15 minit
|
Langkah 3
1. Murid diarahkan duduk secara berpasangan.
2. Setiap pasangan murid diedarkan dengan 1
set gerak kerja.
3. Guru memberi
penerangan mengenai aktiviti perbincangan.
4. Murid diberi tempoh masa 6 minit untuk
berbincang.
5. Guru mengadakan sesi perbincangan
hasil dapatan perbincangan murid. dengan meminta beberapa orang murid
membentangkan hasil perbincangan mereka
6.
Guru meminta pandangan murid mengenai hikmah yang diperoleh jika
beradab dengan ibu bapa.
7.
Guru memberi penerangan mendalam mengenai hikmah yang diperoleh jika beradab
dengan ibu bapa.
|
·
Hasil
Pembelajaran 3
Penerapan Nilai :
Bekerjasama,
KBKK :
Menganalisis
Bahan bantu mengajar:
Borang kerja berpasangan
|
MASA
|
AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
|
CATATAN
|
(10 Minit)
|
Langkah 4
Peneguhan
Permainan
1.
Murid dibahagikan kepada 5 kumpulan.
2.
Setiap kumpulan bermain permainan ‘model monopoli’
[
rujuk lampiran]
3.
Selepas permainan , guru bersoal jawab dengan murid mengenai permainan .
4. Guru meminta murid menyatakan beberapa
situasi yang mereka temui dalam permainan.
|
Penerapan Nilai:
Kerjasama
Tekun
Bahan Bantu:
Permainan monopoli adab
|
10
minit
|
Penutup
1. Guru
membimbing murid membuat rumusan.
2. Guru
meminta bernasyid bersama-sama.
3. Guru
meneguhkan kembali isi pelajaran.
|
Bahan Bantu
Klip nasyid
|
salam tuan..saya tertarik dgn permainan monopoli adab...boleh share sikit tak
ReplyDeleteTma ksh prkongsian ilmu, permainan Ini Sgt menyeronokkn bg subjek adab
ReplyDeletedekat mana ya lampiran permainan monopoli tu Tuan?
ReplyDelete